Streaming via lynhurtige og stabile internetforbindelser og tv fra de traditionelle tv-pakkeløsninger er nu næsten lige populært. På verdensplan ser 75 procent streaming flere gange om ugen, mens 77 procent ser live-tv. Denne nye udvikling i underholdingsvanerne øger behovet for båndbredde, og interessen kan mærkes hos de danske elselskabers fælles selskab Waoo!, der i årets første otte måneder har fået 20.000 flere kunder og præsenteret et halvårsresultat på 4 millioner over det budgetterede.
Udviklingen i retning af større behov og ønske fra forbrugerne om mere og bedre streaming er gode nyheder for Waoo!, der som leverandører af fibernet, kan mærke, at bredbånd er kommet højere op på forbrugernes prioritetsliste. Tidligere var de store tv-pakker den vigtigste indgangsbillet til mange hjem, men selv i boligforeningerne, hvor kunderne traditionelt har set meget tv, oplever Waoo!, at der er stor efterspørgsel på at få lagt fremtidssikret fiberbredbånd ind.
- Fremtidens konkurrence kommer til at stå om den hurtige, stabile internetforbindelse. Det er ikke længere nær så vigtigt at tilbyde de fleste tv-kanaler, som det er at tilbyde en god internetforbindelse. Konkurrencen om den bedste underholdning er flyttet væk fra kabel-tv og ud på nettet." siger Jørgen Sørensen Stensgaard, adm. direktør i Waoo!, som er enig med de seneste udmeldinger fra TDC om, at kunderne nu kigger efter udbydere med de bedste streamingtilbud. Han mener dog ikke, at det er en rigtig strategi at udvikle det hele selv.
- Vi kigger på, hvad der rører sig i markedet. De 100 % internetbaserede selskaber i USA tager i disse år verden med storm. Netflix, Youtube og Amazon, for blot at nævne de rigtigt store, kommer ikke fra en klassisk kabel-tv-verden, men er produkter af det frie internet. Deres succes skyldes, at de lægger al deres energi i at udvikle en optimal platform til netop deres smalle produkt. Det er fokus frem for bredde, der tæller. Vi har haft gode resultater med vores strategiske partnerskab med Netflix. Og vejen frem for os er endnu mere fokus på det, vi gør bedst. Vi tror på samarbejde frem for enegang", siger Jørgen Sørensen Stensgaard, administrerende direktør i Waoo!