Energi Fyn har de mest tilfredse el-kunder
Navigation Søgning

Energi Fyn har de mest tilfredse el-kunder

25. november 2019

EPSI Rating Danmark har netop gennemført deres årlige analyse af kundernes tilfredshed med deres el-leverandør. Igen i år ligger tilfredsheden blandt Energi Fyns kunder helt i top.

Med en kundetilfredshed på 73,6 indtager Energi Fyn en klar førsteplads i EPSI Ratings analyse af kundetilfredsheden i den danske elsektor.

- Vi er meget glade for og stolte over, at vi er det energiselskab, der har de mest tilfredse kunder. Det er helt essentielt for os, at kunderne er tilfredse med os, vores produkter og vores service, siger Finn Andersen, kommerciel direktør hos Energi Fyn.

Den overordnede kundetilfredshed i el-branchen er faldende og har været det siden 2017. Det skyldes tilbagegang for alle individuelt målte selskaber med undtagelse af Energi Fyn.

- Energi Fyn er eneste selskab, der ikke går tilbage på kundetilfredshed. Flere af de store selskaber falder signifikant. Det er flot, at Energi Fyn formår at holde det høje tilfredshedsniveau, siger Sofie Breum, Country Manager hos EPSI Rating Danmark.

Samfundsansvar er vigtigt for kundetilfredsheden

Et væsentligt parameter i forhold til kundernes tilfredshed er ifølge EPSI Rating energiselskabernes samfundsengagement. Også her skiller Energi Fyn sig ud i forhold til de øvrige selskaber i undersøgelsen, og kundernes opfattelse af, at Energi Fyn tager et samfundsansvar, er øget markant.

- Vi har stort fokus på at bidrage til udviklingen og den grønne og digitale omstilling både lokalt og nationalt. Det gør vi blandt andet ved at opstille og investere i vindmøller, ved at udrulle fibernet og ved at uddele midler til forskning, udvikling og kultur gennem vores fonde og FynskSupport-ordning.  Der er ikke forskel på den el, der kommer ud af stikkontakten, men der er i høj grad forskel på de energiselskaber, der leverer den. Vi er meget glade for, at kunderne også oplever, at vi gør en forskel og tager ansvar for det samfund, som vi er en del af, siger Finn Andersen.

Energi Fyn er ejet af 205.000 andelshavere og sælger el og gas til både private forbrugere og virksomheder samt tilbyder forskellige bredbåndsløsninger og energirådgivning. Derudover ejer Energi Fyn elforsyningsnettet på størstedelen af Fyn, etablerer og driver gadebelysning i flere fynske kommuner og håndterer afregning og kundeservice for flere forsyninger på Fyn. 

- Det er afgørende for os, at vores kunder og andelshavere er tilfredse med vores produkter og service, og vi tilbyder løsninger, der skaber værdi for vores kunder. Tilfredse kunder er bestemt ikke en selvfølge. Derfor har vi konstant fokus på at sikre alle kunder en god oplevelse, uanset hvor og hvordan de møder os. Ligesom vi løbende tilpasser og udvikler vores produkter, så de lever op til kundernes ønsker og behov, understreger Finn Andersen.  

Om analysen

Undersøgelsen af kundetilfredsheden i energibranchen er baseret på 1011 interviews med danske el-kunder. Interviewene er gennemført i perioden 25. september til 25. oktober 2019 af DMA Research for EPSI Rating.

Respondenterne for undersøgelsen af privatmarkedet er personer mellem 18 og 79 år, der er bosat i Danmark og kunde ved et el-selskab.

Læs mere om EPSI Ratingsanalyse